26.068,65 lei
Sub-total: 26.068,65 lei
Evacuare moto omologată vs neomologată: Ce alegi și cum faci omologarea în România
Modificările la sistemele de evacuare pentru motociclete au devenit tot mai populare. Mulți pasionați își doresc un sunet mai agresiv, o estetică mai sportivă sau un mic plus de performanță.
Înainte de a face aceste modificări, însă, este important să știți procesul de omologare pentru sisteme de evacuare pentru a evita probleme legale.

Dar cât de legal este să schimbi evacuarea?
Ce înseamnă o evacuare omologată?
Și ce riscuri implică una neomologată?
Cum se omologhează o evacuare aftermarket în România?
Scopul acestui articol este să clarifice aceste diferențe și să te ajute să iei o decizie informată.
Diferențele esențiale între evacuările omologate și neomologate
Caracteristică | Evacuare omologată | Evacuare neomologată |
---|---|---|
Legalitate pe drumuri publice | Da – conformă cu legislația | Nu – interzisă pe drumuri publice |
Certificare | Da – ECE, RAR, certificat de conformitate | Nu – lipsă de documente oficiale |
Nivel de zgomot | Controlat, în limitele legale | Ridicat, adesea peste nivelul admis |
Risc de amendă | Inexistent dacă este montată corect | Ridicat – se aplică sancțiuni |
Verificare ITP | Fără probleme | Poate fi respinsă la inspecție |
Cost | Mai mare, dar justificat prin legalitate | Mai mic, dar cu riscuri mari |
Necesită modificări la montaj | Nu – montaj standard | Da – pot include suduri și adaptări |
Calitate construcție | Ridicată – materiale durabile și testate | Variabilă – depinde de producător |
1. Dar cât de legal este să schimbi evacuarea?
Ce spune legea?
În România, orice modificare adusă sistemului de evacuare trebuie:
- să respecte normele de omologare europene sau naționale (ECE, RAR);
- să fie înregistrată în Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV), dacă afectează performanțele sau nivelul de emisii;
- să fie însoțită de un certificat de conformitate și marcaje vizibile pe piesă (ex: E-mark).
2. Ce înseamnă o evacuare omologată?
O evacuare omologată este un sistem de evacuare care a fost testat și aprobat conform normelor legale, pentru a putea fi utilizat pe drumurile publice.
Aceasta respectă standardele impuse privind emisiile de noxe, nivelul de zgomot și siguranța rutieră.
Norme legale aplicabile
Evacuările omologate trebuie să fie conforme cu:
- Regulamentele ECE (Comisia Economică pentru Europa)
- Reglementările naționale impuse de Registrul Auto Român (RAR)
Aceste norme se aplică indiferent dacă evacuarea este montată pe o motocicletă nouă sau ca înlocuitor aftermarket.
3. Și ce riscuri implică o evacuare neomologată?
Sancțiuni aplicabile în România:
1. Amendă contravențională
Conform OUG 195/2002 (Codul Rutier), art. 100-108:
- Se încadrează de regulă în clasa a III-a de sancțiuni:
➤ Amendă între 6 și 8 puncte-amendă
➤ Valoare în 2025 (presupunând punctul-amendă e 165 lei):
→ 990 – 1.320 lei
2. Reținerea certificatului de înmatriculare (talonului)
- Polițistul rutier are dreptul să rețină talonul pe loc dacă vehiculul:
- Produce zgomot peste limitele legale;
- Are componente neomologate, inclusiv evacuare.
- Se eliberează o dovadă fără drept de circulație sau cu termen limitat (de obicei 15 zile).
3. Obligația de prezentare la RAR
- Trebuie să duci motocicleta la RAR pentru verificare tehnică;
- Dacă remediezi problema (înlocuiești evacuarea cu una omologată), primești înapoi certificatul de înmatriculare.
Haide să facem o comparație: neomologat nu înseamnă întotdeauna doar produse de slabă calitate sau ‘chinezării’. Producătorul poate avea în gamă și un sistem de evacuare racing, neomologat pentru utilizare pe drumuri publice – exact ca în cazul nostru, cu Suzuki GSX-8R.

Diferența, în acest caz, este și de preț: varianta racing, fără omologare, este livrată fără catalizator și fără documentație de omologare. În unele situații, aceasta poate necesita inclusiv resoftarea ECU-ului, din cauza creșterii debitului de gaze de evacuare.
Și cel mai important…
Cum se face legal omologarea unei evacuări în România?
Din 28 iunie 2023, Registrul Auto Român (RAR) impune reguli stricte privind modificările la sistemul de evacuare.
1. Ce presupune omologarea?
Omologarea unei evacuări aftermarket înseamnă recunoașterea oficială de către RAR că piesa respectă toate cerințele tehnice și legale și poate fi folosită pe un vehicul înmatriculat în România.
Dacă vrei să montezi o evacuare aftermarket pe motocicletă și să circuli legal pe drumurile publice, trebuie să urmezi un proces clar de omologare și înregistrare.
Atenție: Nu orice evacuare aftermarket poate fi omologată! Doar cele cu certificare europeană (ECE) și marcaje conforme sunt eligibile.
2. Pașii pentru omologare evacuare

Achiziționează o evacuare omologată
Primește certificatul de conformitate de la producător sau vânzătorul autorizat – acest document este esențial pentru omologare
Verifică dacă evacuarea are marcaj E-mark (ex: E4, E13)
Montează evacuarea într-un service autorizat
Service-ul trebuie să emită un document de montare, care atestă instalarea conform specificațiilor


Mergi la RAR pentru actualizarea CIV
- RAR va verifica piesa și documentele
- Dacă evacuarea afectează sistemul de depoluare (ex. catalizator, sondă lambda), se pot cere teste suplimentare de emisii la laboratorul RAR din București-Voluntari
3. Documente necesare
Document de montare – Deviz de lucru
Declarație de conformitate de la producător (poza alaturata), care trebuie să menționeze:
Tipurile de vehicule compatibile (vehicle type)
Nr. de omologare al vehicolului ( Vehicle approval number) pentru care este compatibil si omologat.
Marcajul de omologare ECE prezent pe evacuare, identica cu cea din actele de omologare evacuare.

4. Costuri la RAR omologare evacuare (pentru motociclete)
- 200,90 lei – dacă toate documentele sunt complete (Deviz montaj + certificatul de conformitate)
- 771,50 lei – dacă lipsește documentul de montare și se fac verificări suplimentare
5. Ce nu este acceptat de RAR?

Evacuări fără marcaj de omologare
Produse care afectează nivelul de emisii și nu pot fi justificate tehnic
Piese „universale” fără documente clare de compatibilitate
Modificări neomologate ale sistemului de evacuare
Concluzie: Merită o evacuare omologată?
Modificarea evacuării motocicletei poate aduce un sunet mai plăcut, un aspect sportiv și, uneori, mici îmbunătățiri de performanță. Însă toate aceste beneficii trebuie să fie echilibrate cu legalitatea și siguranța pe drumurile publice.
Evacuările omologate sunt alegerea corectă pentru cei care vor:
- să evite amenzi și rețineri de talon;
- să treacă fără probleme ITP-ul;
- să circule legal, fără griji.
Pe de altă parte, evacuările neomologate pot părea tentante datorită prețului sau sunetului agresiv, dar implică riscuri legale reale și costuri ascunse în timp (sancțiuni, teste, înlocuiri).
🔧 Dacă alegi să montezi o evacuare aftermarket, asigură-te că este omologată, vine cu documentația completă și este instalată de un service autorizat. Astfel, te bucuri de stil și sunet – fără compromisuri legale.
Întrebări frecvente despre omologarea evacuărilor în România
O evacuare omologată respectă standardele legale de siguranță, emisii și zgomot. Acestea sunt impuse de norme europene sau naționale, precum:
Reglementările ECE (Economic Commission for Europe)
RAR (Registrul Auto Român)
Are inscripții de tip E-mark (ex: E4, E9, E13) vizibile pe corpul evacuării
Vine cu certificat de conformitate de la producător
Este menționată în documentele vehiculului, dacă este montată legal în România
Certificat de conformitate emis de producător;
Document de montare de la un service autorizat;
Marcaj de omologare vizibil pe piesă (E-mark);
Lista vehiculelor pentru care evacuarea este omologată.
200,90 lei – dacă ai toate documentele necesare;
771,50 lei – dacă lipsesc documente și sunt necesare verificări suplimentare.
Evacuările neomologate nu au trecut printr-un proces oficial de certificare.
Sunt frecvent etichetate ca:
Evacuări universale
Evacuări de curse
Evacuare sport neomologată
Nu. Dacă evacuarea nu are marcaj de omologare și/sau crește nivelul de zgomot peste limita legală, este foarte posibil ca vehiculul să fie respins la inspecția ITP.